Выбрать страницу

Альтернативна освіта

«Я не дозволю, щоб навчання в школі завадило моїй освіті»
Гекльберрі Фінн

В останні роки все більшої популярності набирає альтернативна освіта: дистанційне та сімейне навчання, хоумскулінг або їх варіації. Нерідко в приклад ставлять знаменитих людей, які вважали за краще отримувати знання самостійно, так і не закінчивши навіть середню школу: Генрі Форд, Джек Лондон, Аль Пачіно, Френк Сінатра та інші. Які ж переваги і недоліки такого виду освіти?

Часто можна почути невдоволення батьків, що середня школа зводиться до шаблонності і нав’язування певної думки підліткам, у яких ще не сформувалося власний світогляд і система цінностей. У кращому випадку особисті міркування і думки учнів послухають, але вони не будуть почуті, особливо якщо будуть розбіжності від заздалегідь встановлених рамок. У вищій школі Болонська система по-українськи з її кредитно-модульної схемою зводиться лише до механічного заробляння певної кількості балів, за допомогою яких можна легко отримати залік або здати іспит. При цьому у студентів задіюється в більшості випадків механічна пам’ять, будь-які усвідомлення думки не можуть повноцінно розвиватися, навіть нескладні (зате нестандартні) питання можуть поставити в глухий кут.

Незаперечний плюс традиційної освіти — це можливість давати велику кількість інформації великій кількості людей за відносно короткий проміжок часу. Однак така освіта не стимулює розвиток творчих здібностей, самостійності і активності. Так було завжди. Але за останні десятиліття ситуація ще більше ускладнилася. Розвиток інтелекту прямо пов’язаний з розвитком моторики рук. І якщо буквально якихось 50 років тому діти навчалися не тільки письма, але і каліграфії (а також певних видів ремесел), то зараз на це взагалі не звертається увага. А вже до підліткового віку процес стає незворотним, і втрачається будь-який інтерес до навчання.

Середній IQ людства став нижче на 14 пунктів за останні 100 років. І приблизно так само впав середній показник швидкості реакції. На цьому тлі будь-який вид альтернативної освіти виглядає чимось новим, незвичайним і прогресивним. Дуже хороший приклад: в 1970-80-х роках в США з’явився освітній проект «Місто як школа». Стояло завдання повернення в систему освіти тих старшокласників, які покинули школу, недовчившись в ній рік або два. Звичне академічне навчання було малопридатне для цих хлопців, вже хоча б з емоційних причин. Потрібно було знайти підхід, що дозволяє їм відчути свою значимість, відповідальність за спільну справу і при цьому донести до них важливість отримання освіти.

Наприклад, звичайна школа знемагає від хлопця 14 років, який геть відмовляється вчитися. У програмі «Місто як школа» йому пропонують стати підмайстром шеф-кухаря в ресторані. Попрацювавши деякий час, хлопець настільки «закохується» у свого наставника, що приходить до педагога-тьютора з питанням: як діяти, щоб стати таким же? І тут з’ясовується, що для цього потрібно завершити шкільну освіту, освоївши ряд предметів, а потім продовжити навчання за фахом. Маючи тепер потужну мотивацію, підліток береться за ці завдання з немислимим раніш захопленням і завзяттям.

Після того як в 1983 році з досвідом нью-йоркського проекту познайомилися колеги із Західного Берліна, аналогічна мережа стала розвиватися і в Європі. Незважаючи на активне поширення альтернативних проектів, що діють по моделі «Місто як школа», їх часом критикують за націленість переважно на освоєння учнями практичних умінь, в результаті чого нібито приносяться в жертву найбільш важливі загальні знання. Але ця критика — багато в чому лише віддзеркалення широко поширених стереотипів щодо цілей освіти. Випускники ж продуктивних шкіл і проектів цілком успішно здають іспити і стають реалізувавшими себе людьми.

При сімейній освіті всю відповідальність за навчання дитини несуть батьки, продумавши заздалегідь план або запозичивши його зі шкільної програми. Хоумскулінг або самоосвіта дають більший простір для прояв творчості і розставляння пріоритетів: можна зробити акцент на більш привабливих дисциплінах, проте ні в якому разі не можна нехтувати загальними знаннями. Всебічно розвинена людина з високим рівнем загальної ерудиції завжди знайде спосіб підтримати розмову в будь-якій компанії і стане цікавим співрозмовником.

Мінусом альтернативного освіти мені бачиться відсутність живого спілкування з людьми. Адже людина не може обходитися без суспільства, він постійно живе в соціумі. Йому необхідно контактувати з іншими людьми. Не по телефону або в чаті, а наживо. На жаль, розвиток високих технологій має і зворотню сторону медалі: люди стали проводити в віртуальному світі більше часу, ніж в реальному. Часто бачиш, як не можуть відірватися від екрану телефону або монітора ноутбука, навіть нібито відпочиваючи в парку або сидячи в кафе.

Також складно уявити альтернативну версію занять фізкультурою, особливо командними видами спорту (футбол, баскетбол, волейбол і таке інше). Факт в тому, що нинішнє покоління підлітків стало фізично слабше і менш витриваліше, ніж ще 10 років тому. Це ті чинники, які варто враховувати при виборі альтернативної освіти. Ймовірно, треба шукати «золоту середину» в певних питаннях.

В Україні працює домашня школа альтернативної освіти Kid’s Hub, що відкрилася в жовтні 2016 року в Києві. В установі впроваджуються нові підходи до освіти і виховання дітей, які мають яскраву індивідуальність. Діти отримують незвичайну, але необхідну для творчого розвитку освіту. Такий неформатний проект гармонійно співіснує з загальноосвітніми школами. Діти переселенців і киян вже навчаються в дитячому просторі Kid’s Hub, паралельно отримуючи знання в певних київських школах дистанційно. Kid’s Hub представлена кількома напрямками: Сімейна школа (для 1-4 класів), Мовна школа для дітей і батьків, Школа юного журналіста (для дітей 7-10 років), Бізнес-школа (для дітей 10-13, 14-16 років). Незабаром планується відкриття Школи ремесла. А з 1 по 30 вересня проводиться дитячий табір, щоб діти змогли познайомитися з викладачами і адаптуватися. Таким чином альтернативна школа Kid’s Hub стимулює комплексний розвиток дитини: теоретичні знання, практичні (задіюючи моторику рук), активне проведення часу на свіжому повітрі і заняття спортом, залишаючи при цьому величезне поле для творчості і прояву своєї індивідуальності.

Hub-school VS home-school — в чем отличия?

Hub school это нечто среднее между концепцией домашнего обучения, когда ребенок находится дома и его обучением занимаются непосредственно родители, и частной школой, которая подразумевает более высокий уровень и квалификацию преподавателей, высокий уровень требований к инфраструктуре.

читать далее